14 Feb 2014

Menjelang Perlawanan UiTM FC vs Sabah 14 Feb 2014

Menjelang Perlawanan UiTM FC vs Sabah 14 Feb 2014

Memori kekalahan memalukan "0-2" pada saingan Liga Premier musim lalu di tangan 'budak Universiti' pasti belum luput di ingatan kita. Dan pada petang ini, Stadium UiTM, Shah Alam akan menemukan sekali lagi pasukan kita, Sabah dengan pasukan tuan rumah, UiTM FC.

Walaupun kita berjaya melunaskan dendam di Stadium Likas dengan kemenangan 3-1, namun, pertemuan petang ini bukan hanya sekadar memburu kemenangan tetapi juga untuk mengembalikan maruah pasukan kita yang telah tercalar musim lalu.

Perlawanan petang ini adalah yang ke-5 buat pasukan Sabah yang kini menduduki tangga ke-10 liga selepas memungut 3 mata hasil dari satu kemenangan dan 3 kekalahan sebelum ini. Manakala, UiTM akan turun untuk perlawanan ke-4 mereka petang ini selepas perlawanan menentang PDRM Isnin lalu dipinda semula. Mereka kini menduduki tangga ke-7 liga dengan mengumpul 4 mata hasil dari 1 kemenangan dan 1 seri.

Berdasarkan kepada prestasi semasa pasukan Sabah, tiga mata penuh di UiTM bukanlah misi yang sukar lebih-lebih lagi dengan tahap moral yang tinggi di kalangan pemain yang masih segar dengan kemenangan 2-1 menewaskan Negeri Sembilan Isnin lalu. Barisan pemain skuad Sabah dilihat mula menunjukkan persefahaman yang baik dan kita sendiri boleh melihat skuad ini tidak lagi bergantung kepada hanya beberapa pemain untuk menggerakkan pasukan. Kini kita ada pemain muda seperti Sabri Sahar yang menunjukkan aksi konsisten dan berganding baik dengan Srecko Mitrovic di bahagian tengah. Ketiadaan Rozaimi Abd Rahman yang mengalami kecederaan tidak menjadi masalah kepada skuad Sabah kerana kita mempunyai pemain seperti Ezaidy Khadar, Isma Alif dan Marwan Sayedeh yang boleh mengambil posisi Rozaimi.

Predrag Pocuca yang pada awalnya dilihat agak 'lembut' di bahagian pertahanan kini sudah menunjukkan peningkatan dan aksi 'keras' dalam perlawanan menentang Kelantan dan Negeri Sembilan sebelum ini. Penampilan pertama pemain muda yang juga pemain skuad Piala Presiden, Rawilson Batuil di posisi bek kanan nampaknya tidak mengecewakan dan sesuatu yang tidak mengejutkan sekiranya Rawilson diberi tempat dalam kesebelasan berbanding pemain regular di posisi itu, A. Varathan.

Charles Obi Ikechukwu, nama yang tidak asing bagi kita kerana dia pernah menyarung jersi pasukan Sabah di musim 2006-2007 dan merupakan penjaring terbanyak pasukan ketika itu. Musim ini, dia kembali ke Liga Malaysia bersama pasukan UiTM FC dan pastinya turun dalam kesebelasan utama menentang bekas masjikannya petang ini. Charles telah menjaringkan satu gol untuk pasukannya dalam perlawanan pertama liga menentang KL SPA. Selain Charles, UiTM FC memiliki satu lagi pemain import iaitu Abdi Kassim Sadallah yang bermain di posisi tengah.

Kita harapkan kemenangan kedua pasukan Sabah akan dicapai pada petang ini bagi memperbaiki kedudukan pasukan yang kini berada di kelompok bawahan liga. Selain dari perlawanan UiTM FC menentang Sabah, turut berlangsung beberapa perlawanan lain dalam Liga Premier. Jadual perlawanan Liga Premier hari ini:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...