6 Jan 2013

Menjelang perlawanan: Sabah vs KL SPA Putrajaya

Kempen Liga Perdana musim 2013 akan bermula 'rasmi' dengan menyaksikan 12 pasukan akan beraksi dalam enam perlawanan pembukaan pada Isnin depan (7 Januari). Dan disini akan bermula pemburuan kejuaraan Liga Perdana dan juga tempat kelayakan automatik ke liga elit Liga-M iaitu Liga Super 2014.

Tumpuan kita peminat dan penyokong di Sabah adalah aksi sulung pasukan kita yang kini telah menjalani 'renovation' besar-besaran selepas kegagalan musim lalu...upss kejap...SAFA bila mau renovate??? 

KL SPA Putrajaya, pasukan "first timer" dalam Liga Perdana musim ini akan menjadi pasukan pertama menguji skuad 'baru' Sabah. Juara Liga FAM 2012 bertemu dengan pasukan kedua tercorot Liga Super 2012. Menarik untuk disaksikan, bukan? Dan mungkin lebih meriah kiranya perlawanan berlangsung di waktu malam. Setuju??

Musim 2012...

Kita mulakan dengan analisis ringkas perbandingan prestasi antara kedua-dua pasukan sepanjang Liga-M musim 2012.
KL SPA Putrajaya
- Juara Liga FAM 2012 (P-16, Win-12, Draw-2, Lost -2)
- Suku akhir Piala FA (kalah kepada Kelantan agg 0-5)
- Tidak layak beraksi Piala Malaysia atas status pasukan Liga FAM

Sabah
- Tempat ke 13 dari 14 pasukan dalam Liga Super (P-26, Win-7, Draw-7, Lost-12)
- Tersingkir ke Liga Perdana selepas tewas dalam perlawanan playoff
- Pusingan pertama Piala FA (kalah kepada Sime Darby 0-2)
- Tidak layak ke Piala Malaysia
KL SPA Putrajaya...
Kita ulas sedikit mengenai sejarah penubuhan pasukan ini. Pasukan yang berpangkalan di ibukota ini ditubuhkan pada tahun 2005 dan bermula di liga tempatan anjuran KLFA. Pertama kali terjun ke Liga Malaysia dengan menyertai Liga FAM pada musim 2010. Dalam penampilan pertama, mereka dan berjaya menduduki tempat ketiga dan terlepas slot dua pasukan teratas yang layak secara automatik ke Liga Perdana. Musim kedua di Liga FAM sedikit mengecewakan apabila pasukan ini hanya mampu berada di tangga ke-lapan dari sebelas pasukan. Musim 2012 merupakan musim gemilang buat pasukan ini dengan menjuarai Liga FAM dengan penuh bergaya selain kejayaan mara ke suku akhir Piala FA dengan mengenepikan cabaran dua pasukan di peringkat awal MBJB FC (3-0) dan pasukan jemputan dari Kemboja, Preah Khan Reach (1-0) sebelum tewas kepada juara Piala FA,Kelantan (agg 0-5). Kejayaan menjuarai Liga FAM 2012 membolehkan pasukan ini julung kalinya beraksi dalam Liga Perdana untuk musim 2013.

"The squad"...
Tidak boleh disangkal lagi, kelebihan pastinya memihak buat pasukan kita yang memiliki kekuatan tenaga pemain import yang mana tidak 'mampu' dimiliki oleh pasukan lawan. Kita ada bekas pemain antarabangsa Wales, Rhys David Weston dan juga bekas pemain di liga utama Algeria, Koh Traore, manakala pasukan lawan mempertaruhkan sepenuh kekuatan pasukan di tangan pemain tempatan. Itu sememangnya kelebihan yang nyata tidak boleh dipertikaikan lagi. Penulis rasa semua kita bersetuju andaian kehadiran pemain import memberi impak besar dalam pasukan. Tidak banyak maklumat yang penulis dapat mengenai pemain-pemain dalam skuad KL SPA musim ini dan yang ada hanyalah senarai pemain pasukan ini. Dikhabarkan hampir 50% dari pemain skuad musim lalu dikekalkan dan beberapa pemain berpengalaman dari skuad lain juga turut diikat untuk menyertai pasukan ini. Antara pemain berpengalaman yang menyertai pasukan ini ialah bekas pemain Harimau Muda B, Gan Jay Han; bekas kapten Kuala Lumpur Mohamed Aslam Haja Najumudden dan bekas pemain tengah Pulau Pinang, Mohd Arsyah Mohd Ayob.

Who's underdog?
Pertemuan Sabah-KL SPA ini adalah yang pertama buat kedua-dua pasukan dalam sejarah bolasepak tanahair dan seperti yang penulis katakan awal-awal tadi, perlawanan ini sememangnya menarik untuk kita saksikan. Tidak ada rekod perlawanan antara kedua-dua pasukan yang boleh kita jadikan sebagai ukuran untuk menentukan peluang kedua-dua pasukan ini. Namun, aksi pra-musim mungkin sedikit memberi gambaran awal kepada kita akan kemampuan kedua-dua pasukan ini.
Sabah (menang 2, kalah 2)
- Jan 3 2013: Sabah 3-0 Piala Presiden Sabah (Padang UMS)
- Dis 26 2012: Selangor 3-0 Sabah (Std Shah Alam)
- Dis 28 2012: PDRM 3-2 Sabah (Pdg Pulapol, KL)
- Dis 19 2012: Sabah 3-0 Piala Presiden Sabah (Padang UMS)

KL SPA Putrajaya (menang 3, kalah 2, seri 1)

- Dis 16 2012: Negeri Sembilan 0-1 KL SPA FC (STAR)
- Dis 13 2012: KL SPA FC 1-0 T-Team FC (Std Petronas PERMATA, Bangi)
- Dis 08 2012: KLSPA FC 0-0 Felda United FC (Std Mini Uniten, Bangi)
- Dis 04 2012: Pahang 3-0 KL SPA FC (Std Darul Makmur)
- Nov 28 2012: Selangor 1-2 KL SPA FC (Pdg SUK)
* satu lagi perlawanan tiada info
Memang 'menggerunkan' jika kita lihat pada keputusan perlawanan pra-musim pasukan lawan. Pasukan dari Liga Super seperti Selangor, N. Sembilan dan T-Team adalah antara pasukan yang telah 'dimalukan' oleh kelab ini.

Come on Sabah...
Walaupun pra-musim kita tidak 'cantik' seperti yang ada pada pasukan lawan, namun itu bukanlah ukuran sebenar tahap kemampuan pasukan kita. Perlawanan pembukaan ini pastinya dinanti-nanti oleh semua peminat dan penyokong bolasepak kita yang mahu melihat 'apa yang hebat' pada skuad yang berwajah baru ini dan lebih-lebih lagi melihat aksi dua awang import kita, David dan Traore. Keputusan perlawanan pertama amat signifikan kerana itulah yang akan menjadi 'first impression' buat para peminat dan penyokong terhadap kemampuan pasukan Sabah dalam misi kembali ke Liga Super musim 2014. Satu-satunya pilihan yang ada pada pasukan Sabah dalam perlawanan ini adalah "MENANG" kerana itulah harapan besar kita semua.

Just win it Sabah!!!

1 ulasan:

  1. LIGA SUPER SABAH MENANG HANYA MENANG DARI PEGADIL PERLAWANAN SAJA LERRRR BRO, KALAU DI LIHAT 90 MINIT TERNYATA PENGAWALAN KESELURUHAN ADA KL SPA FC LAH BRO PERLAWANAN TIDAK SEIMBANG OPLEH PEGADIL YANG MEGENDALIKAN PERLAWANAN.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...