11 Jan 2013

Menjelang perlawanan: Sime Darby FC vs Sabah 11 Januari 2013

Menjelang perlawanan : KL Sime Darby FC vs Sabah, 11/01/13
Std. Majlis Perbandaran Selayang, 4.45 petang

KL SPA sudah...selepas ini, satu lagi pasukan berstatus kelab yang juga berpangkalan di Lembah Kelang , KL Sime Darby akan menjadi lawan seterusnya buat Sabah. Harus diingat, pasukan ini adalah antara salah satu pasukan pilihan 'pundit' bolasepak tempatan untuk merebut kejuaraan Liga Perdana musim 2013. Juga diingat, musim lalu kita sudah melihat 'taring' lawan ini yang menyaksikan kita menjadi sebahagian dari skrip dalam laluan mereka melakar sejarah menjadi kelab pertama ke perlawanan akhir Piala FA musim 2012.

Sime Darby...
Dengan reputasi hebat selepas kejayaan pasukan ini musim lalu, ramai yang tidak sedar yang pasukan ini adalah antara pasukan 'termuda' dalam kancah Liga-M. Pasukan yang ditunjangi oleh syarikat konglomerat besar, Sime Darby group ini hanya berusia 4 musim di Liga M termasuk musim ini. Walaupun 'usia' pasukan ini boleh diibaratkan baru 'setahun jagung' namun rekod pencapaian kelab ini amat luarbiasa dan sudah boleh dilihat sebaris dengan pasukan-pasukan lebih 'senior' di Liga M. Mula ditubuhkan pada tahun 2010, pasukan ini tidak menunggu lama untuk membuat impak dengan menjuarai Liga FAM dalam penampilan pertama. Lebih menarik, mereka melakukannya dengan rekod tanpa kalah sepanjang kempen liga. Debut pertama dalam Liga Perdana musim 2011 juga tidak mengecewakan apabila kelab ini mampu berada di tangga ke-5 dari 12 pasukan dan lebih manis lagi mereka berjaya ke saingan Piala Malaysia selepas menumpaskan pasukan Liga Super yang di'relegated, Pahang dengan keputusan aggregat 6-0. Musim cemerlang mereka berterusan pada musim 2012 apabila muncul di tempat ketiga Liga Perdana di belakang dua pasukan yang kini bersaing di Liga Super, ATM dan Pahang. Dan musim itu juga, mereka mencipta sejarah sebagai kelab pertama dalam sejarah bolasepak tanahair ke perlawanan akhir Piala FA sebelum tewas kepada juara, Kelantan dengan keputusan 1-0. Satu pencapaian yang menakjubkan, bukan???

Pra-musim...
Rekod pra-musim 2013 Sime Darby dilihat 'impressive', jauh lebih baik berbanding pasukan Sabah. Jumlah perlawanan pra-musim mereka dilihat lebih daripada cukup untuk para pemain menyesuaikan diri dengan taktikal pasukan dan juga keserasian para pemain. Mungkin ini adalah satu kelebihan yang ada pada pasukan ini berbanding pasukan kita, Sabah. Kita lihat rekod pra-musim 2013 Sime Darby:

- 30/12/2012: Kelantan 1-4 Sime Darby FC (Std Bandaraya, PP)
- 29/12/2012: PBAPP FC 1-2 Sime Darby FC (Std Bandaraya, PP)
- 27/12/2012: Sime Darby FC 3-2 Kuala Lumpur (Std UPM, Serdang)
- 23/12/2012: Harimau Muda A 2-1 Sime Darby FC (Wisma FAM, Kelana Jaya)
- 19/12/2012: Dong Tam Long An (Vie) 4-2 Sime Darby FC (HCMC)
- 17/12/2012: Saigon Xuan Thanh (Vie) 2-0 Sime Darby FC (HCMC)
- 11/12/2012: PDRM 1-4 Sime Darby FC (Padang Pulapol, KL)
- 01/12/2012: Sime Darby FC 2-1 ATM (Std UPM, Serdang)
- 28/11/2012: PKNS FC 0-0 Sime Darby FC (Kompleks Sukan PKNS, Kelana Jaya)
- 23/11/2012: Sime Darby 4-0 Tentera Darat (Std UPM, Serdang)

Skuad...
Seperti pasukan Sabah, Sime Darby juga dilihat melakukan rombakan besar-besaran ke atas skuad mereka dengan lebih 70% daripada pemain dalam pasukan mereka musim ini adalah pemain baru termasuk dua pemain import dari Croatia, Goran Perak dan Karlo Primorac. Antara pemain baru tempatan yang menjadi sandaran pasukan ini ialah bekas penyerang T-Team, Fadzli Saari, Syafiq Jamal (Perak), Fahrul Razi Kamaruddin (Perak), Yosri Dermaraju (Sarawak), Zamri Chin (Johor FC) serta bekas pemain skuad Harimau Muda, Bashahrul Abu Bakar.
Lihat senarai penuh pemain Sime Darby 2013

Pre-match...
Kedua-dua pasukan memulakan kempen liga dengan nasib yang berbeza dengan Sabah melakar kemenangan sukar 2-1 ke atas pendatang baru, KL SPA manakala Sime Darby berjaya mengikat satu lagi pasukan pilihan dalam Liga Perdana, Johor 0-0 di tempat lawan. Masih awal untuk mengukur kemampuan kedua-dua pasukan ini kerana saingan liga baru bermula. Namun diatas kertas, kelebihan nyata milik pasukan Sime Darby jika dilihat pada rekod pra-musim selain atas status sebagai tuan rumah.

Secara jujurnya tidak banyak perkara positif yang kita boleh ulas mengenai mutu permainan Sabah jika dilihat pada aksi mereka ketika perlawanan pembukaan liga menentang KL SPA Isnin lalu. Beberapa kelemahan dapat dilihat dalam pasukan pada perlawanan itu yang mana paling jelas dilihat adalah kurangnya persefahaman antara pemain. Gandingan Traore-Khairul di bahagian serangan tampak belum cukup serasi. Begitu juga yang berlaku di bahagian tengah antara Ibnu dan Sabri serta gandingan David-Rosdin di pertahanan yang kita lihat belum mantap. Mungkin ini disebabkan kegagalan pasukan kita mengambil peluang ketika tempoh pra-musim yang panjang untuk mengadakan perlawanan-perlawanan persahabatan kompetitif yang mencukupi bagi memantapkan persefahaman para pemain. Kita juga melihat tahap kecergasan beberapa pemain dalam pasukan agak 'meragukan'. Malah kita juga menyaksikan beberapa kali pemain kita melakukan kesilapan mudah yang sepatutnya tidak dilakukan oleh seorang pemain berstatus profesional. Hanya kecemerlangan hero dua gol, Shahrul Azhar Ture dan kecekapan penjaga gol, Sharil Sha'ari menjadi penyelamat kepada prestasi 'muram' Sabah dalam perlawanan lalu.

Masih banyak perkara yang perlu diperbetulkan oleh pasukan Sabah jika tidak mahu pulang dengan tangan kosong dari Std. Majlis Perbandaran Selayang petang Jumaat ini. Penulis percaya ramai peminat ragu-ragu dengan kemampuan Sabah untuk melakar kemenangan ke atas Sime Darby andai prestasi perlawanan sebelum ini diambilkira. Namun, kita percaya bahawa jurulatih David McCreery dan penolong, Johnny Dominicus sudah ada perancangan untuk perlawanan ini dan kita optimis pasukan Sabah akan pulang membawa sekurang-kurangnya satu mata buat kita disini. Go Sabah!!!!

Senarai pemain Sabah untuk perlawanan petang ini:
Sharil Sha'ari, Syamsuri Mustafa, Rosdin Wasli, Sumardi Hajalan, Shahril Faizal, Hardy Charles Parsi, Shahrul Azhar Ture, Didie Arizal Ibrahim,Shahrudin Yakup, Alto Linus, Farid Saibun, Sabri Sahar, Ibnu Kassim, Zainizam Marjan, Khairul Izwan Khalid, Koh Traore, Juffrey Omopor dan Wan Aliff Wan Jasmi.

Admin: Mungkinkah Shahrul Azhar menggegar lagi esok??? Kita nantikan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...