23 Nov 2012

Sabah FA dedah senarai pemain tempatan

Kota Kinabalu: Persatuan Bola Sepak Sabah akhirnya telah mengeluarkan senarai nama 16 pemain tempatan yang mendaftar dengan pasukan Sabah untuk Liga-M musim depan.

Penyerang veteran Zainizam Marjan masih dikekalkan bersama-sama dengan pertahanan senior Rosdin Wasli dan Alto Linus, pemain tengah Shahrul Azhar Ture, Sumardi Hajalan, Radzi Mohd Hussin dan Shahrudin Yakup serta penjaga gol Irwan Jamil dan penyerang Juffry Omopor, semuanya dari skuad musim lalu .

Tiga pemain Piala Presiden yang telah dinaikkan ke pasukan senior adalah pemain tengah Sabri Sahar, Leopold Alfonso dan pertahanan Razid Gafar.

Bekas pemain Sabah Hardy Charles Parsi yang kali terakhir bermain untuk ATM di musim 2011 juga membuat kemunculan semula bersama-sama dengan pemain tengah Julamri Mohd yang dipinggirkan musim lalu akibat kecederaan.

Juga dalam pasukan adalah bekas pemain tengah Bawah-19 kebangsaan  Mohd Ibnu Kassim dan bekas pemain Sukma negeri Farid Saibun yang bermain di posisi pertahanan kiri.

Naib Presiden I Sabah FA Datuk Osman Jamal yang mempengerusikan mesyuarat itu pada petang Khamis berkata pemilihan itu berdasarkan maklum balas dan laporan daripada jurulatih yang diketuai oleh David McCreery.

"Ia adalah satu proses yang panjang dan keputusan dibuat selepas beberapa siri ujian diadakan baru-baru ini seperti pada November 9-11. Saya percaya kita telah memberi masa yang mencukupi untuk pemain tempatan memenangi hati jurulatih dan kami memohon maaf bagi mereka yang tidak berjaya. "

Beliau berkata kriteria yang paling penting bagi jawatankuasa pemilihan ialah disiplin pemain di dalam dan di luar padang.

"Kecergasan mereka juga menjadi perhatian tetapi satu lagi faktor penting ialah bagaimana mereka boleh menyesuaikan diri dalam pelan permainan McCreery pada musim akan datang."

Bagi import tempatan dari negeri lain, Osman berkata, mereka telah mengenal pasti lapan pemain dan setakat ini enam telah memuaskan hati jurulatih dan dua yang lain akan diberi peluang lagi.

Beliau juga mendedahkan bahawa mereka telah menandatangani bekas pemain Arsenal, Rhys David Weston yang dalam keadaan kesihatan yang amat baik menurut doktor.

"Kami kini akan mencari penyerang terbaik untuk menyelesaikan masalah menjaringkan gol pasukan ini sejak beberapa musim lalu.

Saya percaya sasaran pemain kami dengan ketinggian 1.83m dari Mali dan bermain di Liga utama Algeria sedang dalam perjalanan ke sini dan kami berharap akan dapat melihat dia minggu depan. "

Beliau juga mengesahkan bahawa masalah kekurangan padang latihan yang dihadapi oleh McCreery telah diselesaikan dengan Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Institut Intan telah bersetuju untuk membenarkan pasukan menggunakan padang bola sepak mereka untuk sesi latihan pasukan itu.

Sementara itu, pasukan Sabah akan melakukan lawatan pra-musim di Brunei pada awal Disember diikuti dengan perlawanan persahabatan di Sarawak dan Kalimantan di mana mereka akan menentang sekurang-kurangnya dua kelab profesional terbaik tempatan.

Sumber berita:
Daily Express - 23/11/12

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...